XX Międzynarodowy Festiwal Piosenki i Kultury Romów w Ciechocinku 2016

XX Festiwal Romów

XX Jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Piosenki i Kultury Romów
Ciechocinek 2016
15-16 LIPCA
Stadion Miejski, ul. Tężniowa 6

 

UWAGA!

Sprzedaż biletów na XX Międzynarodowy Festiwal Piosenki i Kultury Romów

Biuro Festiwalowe: tel. 798 076 883, tel./fax (0-54) 283 32 60, ul. Podole 50D, 87-720 Ciechocinek

Ceny biletów:
15.07.2016 (piątek):
siedzące 70 zł, stojące 40zł
16.07.2016 (sobota): siedzące 100 zł, stojące 60zł
Karnet - 15-16.07.2016 (piątek,sobota): miejsce siedzące 150 zł, miejsce stojące 80zł

 

XX Jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Piosenki i Kultury Romów został włączony do obchodów Roku Jubileuszowego Miasta Ciechocinek pod Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pana Andrzeja Dudy

 

Na Festiwalu wystąpią:

1. EtnoRom – Węgry
Zespól koncertował w Europie, ale także w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Japonii. Etnorom specjalizuje się w muzyce etnicznej, ale także folklorze romskim z elementami muzyki pop. Strona www zespołu: www.etnorom.hu


2. Diabelskie Skrzypce - Król Czardasza - Słowacja
Orkiestra  została założona w roku 1991. Zespół liczy siedmiu muzyków. Repertuar zespołu jest różnorodny począwszy od Brahmsa, Falla, Khatchaturiana, Montiego do folkloru węgierskiego, cygańskiego, rosyjskiego, bałkańskiego a także muzykę pop i jazz. Strona www zespołu: www.diabolskehusle.sk 


3. Wasyl Zhadan z zespołem – Ukraina


4. Maco Mamuco - z kasty Lovary, Słowacja - Węgry
Romowie pochodzący z kasty Austriackiej i Czeskiej. Zespół wykonuje dynamiczny mix folkloru romskiego i muzyki pop.


5. Petro Dżelari – Turcja
6. Rusłana Zumbarenko – Kazachstan
7. Duet Akordeonistów Viva - Wirtuozi akordeonu - Ukraina
8. Erazm Manukim - Armenia


9. Jan Bendig – Czechy
W wieku 15 lat finalista Czecho-Słowackiej "Super Star". Najpopularniejszy solista w Czechach. Występował między innymi z Karlem Gottem, Lucią Bilą, Ewą Farną, Anićką Olahovą. Jest także aktorem musicalowym i filmowym. Śpiewa m. in. arie operowe ale także ballady cygańskie.


10. Teatr Muzyczny Rada
Działający od wielu lat w teatrze w Grodnie na Białorusi. Zespół koncertował w całej Europie. Ich występy to barwne widowisko muzyczne nacechowane znakomitą choreografią i ekspresją artystyczną co potwierdza kilku  minutowy materiał promocyjny. Zespół występuje w składzie 12 osobowym.


11. Siostry Rajref - Izrael
Są solistkami cygańskiego zespołu Roma. Od 1999 roku mieszkają w Izraelu, gdzie są popularnymi piosenkarkami występującymi w duecie wokalno–tanecznym. Koncertują także w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Francji, Grecji, Niemczech, we Włoszech. Reprezentowały Izrael w konkursie Eurowizji. W swoim repertuarze mają popularne piosenki cygańskie, żydowskie, izraelskie, romanse rosyjskie. Śpiewają piosenki w języku jidysz, hebrajskim i romskim.


12. Genadi Ishakow - Izrael
Jest absolwentem Wydziału Wokalnego z uprawnieniami pedagogicznymi w zakresie emisji głosu Akademii Muzycznej w Taszkencie. Przez lata występował w Moskiewskiej Orkiestrze Estradowej Anatona Krolla oraz Filharmonii Wileńskiej. W 1990 wyemigrował do Izraela, gdzie rozwinął swoją działalność artystyczną. Przez pewien okres przebywał także w Stanach Zjednoczonych. W 2004 Iskhakov zamieszkał w Polsce, gdzie związał się z Teatrem Żydowskim im. Ester Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie. Jest gościem licznych festiwali w Polsce i za granicą.


13. Grażyna Brodzińska
Pierwsza Dama Polskiej Sceny Muzycznej, znakomita aktorka i tancerka . Króluje na scenie i podbija serca publiczności na całym świecie. Perfekcyjna w każdym geście. Prezentując najwyższy kunszt sztuki wokalnej, swoim repertuarem obejmuje zarówno klasykę, musical jak i światowe przeboje z gatunku różnych  nurtów muzycznych. Zachwyca widzów głosem, elegancją i temperamentem. Córka śpiewaczki Ireny Brodzińskiej i Edmunda Waydy - tenora, reżysera i dyrektora teatrów muzycznych. Swoją przygodę ze sceną rozpoczęła jako kilkuletnia dziewczynka. Po ukończeniu szkoły baletowej kontynuowała swoją edukację w Studiu Wokalno-Aktorskim im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. Śpiewu uczyła ją prof. Zofia Janukowicz - Pobłocka. Później w doskonaleniu wokalnego warsztatu, przez dziesięć lat pomagała Jej prof. Urszula Trawińska-Moroz, następnie Ryszard Karczykowski. Już podczas studiów Grażyna Brodzińska rozpoczęła pracę zawodową w Teatrze Muzycznym w Gdyni za dyrekcji Danuty Baduszkowej.

Zagrała wiele pierwszoplanowych ról w operetkach, musicalach i komediach muzycznych, między innymi: Hannę Glawari w operetce pt. "Wesoła wdówka" Franza Lehara, Sylwię Varescu w operetce pt. "Księżniczka Czardasza"  Emmericha Kalmana, Hrabinę Zedlau w operetce pt. "Wiedeńska krew" Johanna Straussa, Anninę w operetce pt. "Noc w Wenecji" Johanna Straussa, Perichola w operetce pt. "Perichola" Jakuba Offenbacha,   Dolly  Galagher Levi w musicalu pt. "Hello Dolly" Jerry Hermana,  Elizę Doolitle w musicalu pt. "My Fair Lady" Fredericka Loewe, Dorothy Brock w musicalu pt. "42nd Street" Andrew Lloida Webbera. W Kammeroper w Wiedniu śpiewała partię Eurydyki w operetce Jacques’a Offenbacha pt. "Orfeusz w piekle" oraz partię Zerliny w operze Wolfganga Amadeusza Mozarta pt. "Don Giovanni". W Teatrze Wielkim w Warszawie śpiewała gościnnie partię Adeli w "Zemście Nietoperza" Johanna Straussa i partię Kasi w operze Macieja Kamieńskiego pt. "Nędza uszczęśliwiona". Z Adelą z "Zemsty nietoperza" odbyła również tournee śpiewając z ogromnym powodzeniem w wielu teatrach w Niemczech.

Była solistką w Teatrze Muzycznym w Szczecinie oraz w operetce Warszawskiej (później Teatr Muzyczny Roma). Obecnie współpracuję z Teatrami Muzycznymi w Gliwicach i Poznaniu. Występuje z czołowymi orkiestrami filharmonicznymi i operowymi. Koncertuje w kraju i za granicą. Jest główną gwiazdą w stworzonych specjalnie dla Niej widowiskach multimedialnych: "Muzyczna Aleja Gwiazd", "The Best of Broadway", "Nie zapomnij Mnie", "Magiczny Hollywood", Śpiewaj i Tańcz". Wielokrotnie śpiewała na Europejskim Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy. Bogusław Kaczyński – (ówczesny dyrektor artystyczny) powiedział on niej: "Prezentuje najwyższy kunszt sztuki wokalnej. Obdarzona urodą, wdziękiem, scenicznym temperamentem, śpiewa, tańczy, czaruje publiczność teatralną i filharmoniczną. Udowodniła, że ma prawo do tytułu Pierwszej Damy Polskiej Operetki".

"Jej pojawienie się na scenie wywołuje dreszcz emocji, a potem burzę oklasków. Potrafi ona, jak nikt inny, wzruszać i bawić, ujmuje nowoczesnością interpretacji i teatralną prostotą, lecz kiedy trzeba zniewala należnym gatunkowi patosem. Dodatkowo potrafi obnosić po scenie swoje przepiękne suknie z maestrią godną największych".


14. Don Vasyl i Gwiazdy Cygańskiej Pieśni


15. Dziani


16. Wasyl Junior & Cygańskie Gwiazdy


17. Elza


18. Bogdan Trojanek i Terne Roma


19. Temida - Polska
20. Zespół Hitano
21. Fabiano
22. Zespół Słowiańska Dusza


23. Andrzej Jagiełło
Śpiewa od zawsze. Przedszkole, szkoła, studia! Przygodę z muzyką rozpoczął w 1969 roku w Studio Piosenki Macieja Koleśnika barda powojennej Warszawy. Potem było 11 lat w chórze Centralnego Zespołu Artystycznego Związku Harcerstwa Polskiego przy Teatrze Wielkim Opery i Baletu (obecnie Opera Narodowa) w Warszawie pod dyrekcją basa opery Warszawskiej Harcmistrza Władysława Skoraczewskiego. W trakcie brał udział w takich przedstawieniach jak „Krakowiacy i Górale” Kurpińskiego i Kamińskiego (na 25 lecie Teatru Dramatycznego) wówczas pod dyrekcją Gustawa Holoubka oraz Operze chórów „Borys Godunow” Modesta Musorgskiego w Teatrze Wielkim Opery i Baletu pod dyr. Andrzeja Straszyńskiego. W 1980 roku uzyskał dyplom lekarza a wkrótce specjalizację pierwszego i drugiego stopnia z radiodiagnostyki. Równolegle kontynuuje naukę śpiewu u Pani profesor Darii Iwińskij. Rozwijając swoje umiejętności koncertuje między innymi we Włoszech i Francji. Obdarzony głosem tenorowym wykonuje różnorodny repertuar przeznaczony dla tego gatunku głosu. Są to pieśni , w szczególności włoskie i neapolitański. Śpiewa arie operetkowe, musicalowe i operowe. Bierze udział w cyklicznych koncertach w Gdańskim Ratuszu Staromiejskim firmowanych przez Polskie Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Norweskiej. Jest kilkakrotnym uczestnikiem Czwartkowych Wieczorów Muzycznych w Dworku Sierakowskich w Sopocie.


24. Agata Marcewicz-Szymańska
Naukę śpiewu rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej im. T. Szeligowskiego w Lublinie w klasie śpiewu solowego pod kierunkiem prof. Aliny Naumowicz. W latach 1991-98 kontynuowała naukę na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, pod kierunkiem prof. Haliny Słonickiej.

W okresie studiów artystycznych brała udział w licznych koncertach operowych i operetkowych, recitalach i konkursach oratoryjnych.

Jeszcze w okresie studiów w Akademii F. Chopina, koncertowała z Estradą Filharmonii Narodowej i Lubelskiej. W roku 1991 została laureatką XXI Konkursu Zespołów Kameralnych we Wrocławiu, wykonując cantaty Jana Sebastiana Bacha.

Po ukończeniu studiów współpracowała z Teatrem Muzycznym w Lublinie. Obecnie jest solistką Filharmonii Narodowej, jak również współpracuje z wieloma filharmoniami w Polsce. W swoim dorobku artystycznym oprócz partii operowych, operetkowych artystka prezentuje także recitale złożone z pieśni polskich, niemieckich, francuskich, czeskich i rosyjskich. Artystka brała udział w konkursach wokalnych, m.in. w Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Dusznikach Zdroju, w Międzynarodowym Konkursie im. Stanisława Moniuszki w Warszawie oraz doskonaliła swój warsztat wokalny na kursach mistrzowskich u prof. Teresy Żylis-Gary. Oprócz repertuaru oratoryjnego, operowego, operetkowego i pieśniarskiego, z którym występowała w wielu krajach Europy, artystka posiada repertuar estradowy w tym repertuar innych kultur (m.in. Udział w Międzynarodowym Festiwalu Romów w Ciechocinku), a także wykonuje liczny repertuar kompozytorów współczesnych tj. Marek Sewen, Ludomił Rogowski (prawykonanie utworów Rogowskiego). Agata Marcewicz-Szymańska brała udział w wielu nagraniach telewizyjnych i radiowych w kraju i poza granicami. 


25. Zespół Tańca Ludowego "WARSZAWA" AWF
Od początku istnienia CIWF program studiów obejmował dość obszerny blok zajęć tanecznych i umuzykalniających, a z biegiem lat był on stopniowo ubogacany i poszerzany. Całokształtem tych zagadnień w Uczelni zajmowała się prof. Zofia Kwaśnicowa (1894 – 1978). Ona to tworzyła, rozszerzała i aktualizowała programy nauczania tańców oraz wychowała grono następców – w tym przyszłych pracowników Zespołu Tańca Ludowego.

Gromadzone przez lata doświadczenia sprawiły, że pod koniec lat sześćdziesiątych narodziła się i dojrzała idea powołania w Uczelni stałego zespołu folklorystycznego i nadania mu pewnych ram organizacyjnych. Formalną działalność Zespól rozpoczął 17 kwietnia 1970 roku, kiedy to ówczesny Rektor AWF prof. Stefan Wołoszyn zatwierdził projekt działalności Zespołu Artystycznego AWF. Inicjatorami powstania Zespołu byli dr Maria Młodzikowska i Ryszard Teperek, którzy przygotowali program pierwszego koncertu Zespołu zaprezentowanego na terenie Uczelni już 29 kwietnia 1970 roku. Byli ponadto autorami kompozycji tanecznych prezentowanych w pierwszych dwóch latach działalności ZTL i stanowili jego kadrę pedagogiczno – instruktorską.

Znaczącą datą w historii Zespołu jest rok 1974, kiedy pracę rozpoczął dr Czesław Sroka (1933 – 2000). Wspólnie z dr Ryszardem Teperkiem przygotowali nowe układy taneczne, które od strony muzycznej opracował mgr Jan Grabia. Kompozycje te stanowią w większości aktualny repertuar Zespołu, a niektóre z nich uznawane były za jedne z najlepszych w kraju.

Od 1970 roku w działalność artystyczną Zespołu zaangażowało się ok. 1200 osób. Owocem tej aktywności jest ponad 1300 koncertów zaprezentowanych w Polsce i w czasie 49 wyjazdów artystycznych do 24 krajów na 4 kontynentach. ZTL "Warszawa" AWF wielokrotnie reprezentował Polskę na międzynarodowych festiwalach folklorystycznych, a w swoim dorobku ma liczne wyróżnienia.

Ważnym wydarzeniem w działalności Zespołu był także udział tancerzy z AWF w realizacji filmu "Halo Szpicbródka" (1978) w reżyserii Janusza Rzeszewskiego z udziałem plejady gwiazd polskiego kina. Poczesne miejsce w historii Zespołu stanowi także sześcioletnia współpraca z Teatrem "Komedia" (1984 – 89). Udział w 374 przedstawieniach "Kramu z piosenkami" Leona Schillera w reżyserii Olgi Lipińskiej dostarczył tancerzom wielu nowych doświadczeń scenicznych.


UWAGA!

Sprzedaż biletów na XX Międzynarodowy Festiwal Piosenki i Kultury Romów

Biuro Festiwalowe: tel. 798 076 883, tel./fax (0-54) 283 32 60, ul. Podole 50D, 87-720 Ciechocinek

Ceny biletów:
15.07.2016 (piątek):
siedzące 70 zł, stojące 40zł
16.07.2016 (sobota): siedzące 100 zł, stojące 60zł
Karnet - 15-16.07.2016 (piątek,sobota): miejsce siedzące 150 zł, miejsce stojące 80zł


Organizator: Zespół Artystyczny Don Vasyl i Cygańskie Gwiazdy
Dyrektor Festiwalu: Don Vasyl Szmidt
Współorganizator: TVP 2
Partnerzy: Władze Samorządowe Miasta Ciechocinek, Królewska Fundacja Romów
Scenariusz i Reżyseria: Bolesław Pawica, Don Vasyl Szmidt
Kierownictwo literackie: Ryszard Ulicki
Kierownictwo Organizacyjne: Marian Siwak, Waldemar Szmidt, Ignac Racz
Główny Koordynator - Rzecznik Prasowy: Andrzej Świder, tel. 606 373 271, e-mail: andrewski1963@gmail.com
Biuro Festiwalowe - informacja, rezerwacja biletów: tel.798 076 883, tel./fax (0-54) 283 32 60, ul. Podole 50D,87-720 Ciechocinek

TVP 2   TVP 2


Zapraszamy na jedyny oficjalny profil Festiwalu Romów na Facebooku: